lördag 22 augusti 2009

Boktipset

Jag är med i en bokcirkel. Vi har träffats regelbundet sedan i höstas. Mycket trevligt måste jag säga! Igår bestämde vi oss för att läsa Den store Gatsby av Scott-Fitzgerald till nästa gång. Det ska bli riktigt kul att dyka ner i 20-talet.


En bild från filmen The great Gatsby från 1974. Mia Farrow och Robert Redford spelade huvudrollerna om jag inte fått det om bakfoten. Jag måste nog se den också. Här är ett klipp:




Så måste jag tipsa om min senast lästa bok: Dokument rörande spelaren Rubashov av Carl-Johan Vallgren. MUSTIG till tusen och väldigt, väldigt bra och välskriven. Jag gillade Den vidunderliga kärlekens historia också, men tycker nog att spelaren är snäppet bättre banne mig.

Jessica Gedin brukar plocka ut typmeningar ur de böcker hon recenserar för Elle. Här är en typmening från Dokument rörande spelaren Rubashov:

"För han hade levt på kredit, på förbannelsens kredit, han hade levt på ett lån han aldrig bett om, över sin från början utmätta tid, i ett luftslott av år, över sina timliga tillgångar, utan att amortera."

Boken handlar om en rysk spelare som förlorar mot självaste djävulen i ett parti poker och därför bestraffas med odödlighet. Vi får följa honom genom hela 1900-talet där han bl a dyker upp under ryska revolutionen, andra världskriget och kriget på Balkan. En stor läsupplevelse, jag rekommenderar den varmt. Ja, läs den!

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du fixat. Jag hittade hit via Julias vardag. Jag var också med i en bokcirkel en gång. Vi skulle läsa alla feministiska klassiker. Men vi läste bara Egalias döttrar och pratade om annat. Men trevligt var det.

    SvaraRadera
  2. Haha! Ja, vi pratar också mycket om annat. Ett stående inslag är också att vi rollbesätter alla karaktärer i boken med ömson amreikanska Hollywoodskådisar, ömsom svenska skådisar. Tack för att du gillar bloggen. Nu ska jag kika på din!

    SvaraRadera

Hej! Vad tycker du om mina inlägg? Kommentera gärna, kommentatorsfältet är öppet för alla. /Daisy