tisdag 8 september 2009

Att grafitta

Häromdagen skrattade jag högt när jag gick in på Facebook. På Dansstationens statusrad stod:

Dorte: "Nästa vecka ska vi grafitta" [Made in Sweden, premiär 15/9].

Det är koreografen Dorte Olesen som citeras. Så typiskt Dorte - alltid lika drastisk. Om det är någon jag impas av så är det hon.

I vintras genomförde Dorte en performance på Sergels torg i Stockholm, där en massa 50+ kvinnor högg ved. Vackert, mäktigt! Ja, jag var ju inte där och såg det, men bilden som tar form i mitt huvud när jag tänker på det är vacker. Och mäktig. Alltihop upprepades i Berlin nu i somras. (foto: Unn Tiba)

Just nu är hon i slutfasen av att ta fram en ny dansföreställning för Dansstationens turnékompani, Made in Sweden - de stora känslornas föreställning. Den har premiär den 15 september. Då ska jag minsann dra på mig premiärblåsan och svassa ner till Palladium. Jag har ju ändå jobbat litegrann med produktionen. Någon som vill hänga på? Jag har en extra friplåt...

Det var Dorte Olesen som satte upp dansföreställningen Pudel för ett par år sedan, den där ett gäng kungspudlar och Frida Hyvönen medverkade på scen. Jag tror att Made in Sweden blir minst lika bra, fast på ett annat sätt. Jag tror jag kommer gråta... (foto: Anna Diehl)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad tycker du om mina inlägg? Kommentera gärna, kommentatorsfältet är öppet för alla. /Daisy